The Magic of 3D Images

Plump Heart Picture

Plump Heart Picture

If you notice the heart picture above, you would assume that the picture looks so plump. However, somehow you would assume that the image is just a picture at the paper flat. Three-dimensional impression it has is just formed because of the color settings. You can easily distinguish them from real objects that exist in front of your eyes.

It is different from the case if you watch the three-dimensional movie you need to use glasses to be able to enjoy the impression of three dimensions. You will feel that the movie you watch is a real incident in front of your eyes.

And do you know that we can estimate the distance of objects because we have two eyes? The scene in front of us will have a slightly different when viewed from the left eye and the right eye. With slight differences, our brains can calculate the distance of objects in front of our eyes. By knowing these facts, then if we shoot a scene from slightly different distances, ie one camera placed next to another camera with a distance of about the distance of left eye and right eye. Then when we see it, if the picture is taken with the left camera just seen with the left eye and the images captured with the right camera is only seen by the right eye, then we will feel that the view of the image as three-dimensional. That is why when we watch the three-dimensional movie we have to wear glasses. Glasses are used to separate the images so that images captured by the left camera is only visible to the left eye and the images captured by the right camera is only visible to the right eye.

Even more amazing is that we can actually manipulate our brains to see the flat image but will look as three dimensional. And we don’t even require glasses to help separate the images. What we need to do is adjust the focal distance of our vision.

Direction of view of our eyes is actually not always straight forward. Direction of view both of our eyes straight ahead will only be appropriate if we see objects at a great distance. For example when we see the stars shining bright at night (wuih, poetic ..), or when we see the clouds that gather at the sky, or all objects that are relatively far away from us. If we look at objects that were located nearby, then the left eye, right eye, and the objects we see, will form a triangle. Well, from the angles in a triangle then the brain will be able to calculate the distance of objects. So in fact our brain has the ability to calculate the trigonometric even before our school :-)

A very interesting trick is that we can move an object into the paper so the object can still be memorable three dimensions without having to use glasses. The trick is to put the paper between the eye and the object. Then we divide the object into very small parts that we call the pixel. Each pixel of the object moved into the paper by drawing a line from the pixels to the left eye. Crosses between these lines with a line of paper is the pixel position on the paper for the left eye. Do the same thing for the right eye.

Move an object pixel to the paper

Move an object pixel to the paper

Note that the pixel P1 if drawn straight line to the left eye, it will produce a pixel in the paper as a pixel A. Then if a straight line drawn to the right eye, it will produce pixel B in the paper. Unfortunately we can not separate the pixels so that B is not visible to the left eye. Therefore inevitably pixel B when viewed by the left eye also must represent the object pixel, ie pixel P2. Now P2 when viewed from the right eye will be represented by a pixel C in the paper. With the same reason as in the previous process, for the left eye, pixel C is representative of the object pixel in P3. These steps must be performed for all of the object pixels to be transferred to the paper.

To be able to see the results of the transferred image, then we must look at the making process. Note that the paper is between the eye and the object. Thus, when we look at the paper, we should be able to adjust the focus of our eyes to see object behind the paper. In this case we are actually seeing imaginary object which have been moved onto the paper.

When this kind of image was newly discovered, the image was a mystery so people who wanted to saw it must use the power for his own effort to be able to saw. Manufacturing techniques were only said to use computer technology, there is no further information. And as a joke at the time was that these images can only be seen by a clean-hearted person. So friends who have not managed to see it will be said that his heart is not clean. Of course it is only a mere mockery.

Now you can try if your heart is clean or not :-) Look at the picture below. I include two helper dots to ease you reach the right focus. If you’ve managed to see this kind of picture, then the next you will not need to use any assistance anymore. In accordance with the techniques of manufacture. True focus occurs when the two dots looks to be three dots.

Do exercises to set the focus of your vision like one of the patient where Patch Adam treated as a new patient did. He pointed out two fingers and asked Patch Adam “how much?” When Patch Adam replied “two”, then he said “stupid, the correct is four”. When Patch Adam met him for the second time, the person then explained that most people only focus on one thing only. He explained that if the focus is behind the finger, the finger will be seen four. Well, actually two fingers can be seen not only four but also can be seen three. Ie if the two middle fingers are piled into one. And that shows the that your focus is correct.

If your focus is correct, then you can see a heart that is so plump and feels so real from the image below. Click the image to enlarge or print off with a reasonable size.

A 3-dimensional plump heart

A 3-dimensional plump heart

So, is your heart clean enough? :-)

Did you enjoy this post? Why not leave a comment below and continue the conversation, or subscribe to my feed and get articles like this delivered automatically to your feed reader.
Please notice that comment or question submitted should match the topic. Otherwise, we will delete that comment or question :!:

23 Comments
  1. Bang Sulhan,
    saya ada sedikit pertanyaan, semenjak saya bisa melihat gambar tiga dimensi beberapa tahun yang silam, saya ada beda pendapat dengan teman2 saya. tiga dimensi yang terbentuk dalam pikiran saya adalah cekung (menjorok ke dalam) sedang teman2 bilang cembung (keluar). Seperti halnya gambar di atas, saya melihatnya gambar hati cekung. Apakah ada yang salah dalam cara mengamatinya? Apa yang bisa Bang Sulhan komentari mengenai hal ini?
    Tq.

    • Memang ada teman saya yang juga pernah ngomong ke saya kalau dia bisa melihat dengan efek yang berbeda, yaitu gambar yang cembung terlihat jadi cekung. Akan tetapi selain begitu, dia juga tetap bisa melihat dengan hasil yang benar. Jadi, kenapa bisa gambar tersebut terlihat dengan efek yang berbeda adalah karena pengaturan fokus penglihatan yang belum tepat. Apakah dua titik putih di atas gambar sudah benar-benar terlihat tiga? Karena itulah tanda bahwa fokus telah benar. Selamat mencoba lagi, semoga kali ini hatimu sudah lebih bersih ya nak :)

    • cekung ato cembung sama -sama benar, tergantung titik fokusnya.

      kalo titik fokus sibelakang gambar akan menghasilkan gambar cembung,
      kalo didepan objek akan meghasilkan gambar cekung.

      lebih indah yang cembung oe..
      hati kelihatan montok.

    • aku bisa liat fokus d belakang gmbr ataupun d depan gmbr,kl d blkng gmr jadi montok! gmbr serupa pernah aku liat di majalah liberti entah edisi berapa..!

  2. ada gambar 3 D yg laen nya ga?
    aku tuh paling seneng liat gmbr2 3D begini,, kesan nya keren gitu,, hehe
    makasih

    • minta gambar yang lain dong….
      kalo da kabari aku di blog ku aja….

    • vanny, rian, ada nih gambar yang lain. sebenernya sih masih sama, tapi kalo kalian liat yang ini, itu akan lebih bagus, soalnya aku ngasih tau bagaimana cara bikinnya. coba deh liat di Bagaimana Membuat Gambar 3 DImensi?. Bagis kan? :D

  3. Saya sudah lama mengenal gambar tiga demensi, tapi gambar yang Bang Sulhan posting sangat jernih sekali. Numpang nanya apa saya bisa memilikinya ?.

    • @Diyat: memiliki bagaimana maksudnya? membuat gambar karya diyat sendiri? atau mengambil gambar yg ada disini? klo maksudnya mengambil gambar yg ada disini, tentu saja boleh. Klo maksudnya membuat gambar sendiri, tentu saja itu tergantung diyat sendiri :D

  4. gmn sih caranya?
    yg singkat ya!

  5. seru sih ! disaat orang tidak bisa melihat tp kt bisa,,,heee…hee….tp mata bsa sakit kepala pusing…klau kelamaan bsa berair

    • klo mata sakit, berarti masih salah cara melihatnya. sebab, yg perlu dilakukan sebenarnya hanyalah mengatur fokus pandangan dalam arti sudut mata kanan dan kiri, dan sama sekali tidak membuat perubahan pada kontraksi lensa mata, karena bukan fokus lensa mata yg kita atur. jadi beban mata sama sekali tidak bertambah berat. sedangkan pusing, mungkin itu hanya faktor kebiasaan, atau lebih parah lg mungkin hanya faktor psikologis :P aku bisa melihat gambar seperti ini berjam2 dan berpuluh2 tanpa sakit mata dan tanpa pusing.

  6. wha..ha..ha..ha..ha…
    keren.. montok bener tuch gambar hatinya..
    kalo ditambah imajinasi jadi pengen “nyomot” pake tangan aja, jadi ketawa-ketiwi sendiri nech…
    keren bro……

  7. biasa aja

  8. Hemmmm….. keren ? yach …. He … he… he…
    Klo bisa gambarnya jangan satu donk , banyakin dikit ….
    Bleh nggak
    Bleh Dong
    Bleh Ya
    Bleh Kan ………. ????!!!!!!!
    He… He…. He….

  9. keren han,
    jadi inget yg program pake pascal y…yg pake huruf ngacak….tapi masih datar gmbr 3d nya…tp gara2 itu aku bisa cepet liat gmbr 3d.yg ini aku lihat seh…ada gambar dua hati yg cembung…gak cekung…ada lagi gak?

    • 2 hati? Berarti fokusnya masih keliru, Seharusnya cuma 1 hati. Perhatikan 2 titik putih di atas. Harus menjadi 3 titik.

    • haa..salah ye…aku lihat 4 titik putih…jadi doble…haa..aku coba lagi deh…..

  10. gimana caranya baca tiga dimensi, jujur aku pengen banget bisa baca gambar tiga dimensi.tolong dunk bantu aku.

    • lha itu di atas kan suda aku kasih tau caranya, atur fokus mata. jangan melihat gambarnya, tapi seolah-olah melihat sesuatu dibelakan gambar itu. sebagai contoh, acungkan telunjukmu di depan matamu sekitar 30 cm. jangan lihat pada telunjuk, tapi lihatlah pada benda lain yang jauh, misalnya lihat tembok yang berada sekitar 2 meter di depanmu, maka jarimu akan terlihat 2. jika di depan matamu ada 2 jari, maka bisa menjadi terlihat 4 atau 3 tergantung jaraknya. jika 2 jari yang di tengah bertumpuk, maka otomatis akan terlihat jadi 3.

  11. gambar hati….
    belajar liat stereogram memang harus sabar hehehe…tp saya dulu belajarnya cuman 1 jam sudah bisa…asik

Leave a comment

Before making a comment, make sure you have read the previous comments. Do not make the questions have been asked. Note also the links in the article. Take a look at those links before you create the questions, as it may be an explanation of your questions have been answered in that link.

Comments that do not follow these rules will be deleted!

(required)

(required)



four + = 10

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.