How to Make 3 Dimension Image?

Once we know how the concept of 3-dimensional image (see The magic of 3D images), it is now time for us to make.

Make The Model of 3 Dimensional Image

As we already know how to move a virtual object into the paper, then the whole object should we broke up into pixels. The pixels are then we save it as a model image.

The model image is a two-dimensional array containing the pixel distance information from the eye of the observer. And to make it more easy to be seen, so this distance information is using pixel color.

If we look again at how to move the pixels of the virtual object to the paper, then P1, P2, P3, and so on should be a pixel with the same color. Therefore, actually we can store information in the model image in the form of how much the distance of certain pixel from the previous one. In this way, it would be very easy for us to change the model images into 3-dimensional image.

Sample of model image for the heart image is as follows:

The Model of 3 Dimensional Image

The Model of 3 Dimensional Image

The white color is a color with the highest value, ie FFFFFF. While black is the color with the lowest value, ie 000000. The more light a pixel, the pixel farther from the eye. Therefore, the colors on the model image will be different from coloring to create an image with three-dimensional impression as shown in the Cute Heart Image.

Make a 3 Dimensional Image Skin

3-dimensional image skin is an image that will be visible.

The width of the skin image is pixel-width of the farthest distance from the model image. The height of the skin should be as high as the model image or if less, then we can restart from the top most of the skin image pixel.

The most important thing to consider in designing the skin is to make the pixel image on the far right must be connected with the leftmost pixel. This is so that when the skin is tiled to the right at the time of formation of 3-dimensional image, the image of the skin will feel connected and no visible gap. And if we make the skin height is less than the higher model image, the bottom pixel of the skin must also be connected with the top pixel.

Example of skin image is as follows:

3 Dimensional Image Skin

3 Dimensional Image Skin

Convert Model Image into 3 Dimensional Image

Once we set up both the model image and skin image, then we can create 3-dimensional images in the following way:

  1. Place the skin image as result image on the leftmost of result image
  2. Read each pixel from left to right.
  3. At each reading, we have to fill in the pixels of the result image at the X position, with the pixels of the result image on the X position subtracted by the distance information stored in the model image for the X position. If the X position of the result is smaller than zero, then we do not need to make changes again, because the pixel at that time must have been filled from the skin image.
  4. The above step is done from the top pixel to the bottom pixel.

From the steps above, we can obtain three dimensional images like the following:

There is love inside my face

There is love inside my face

So, is there any one falling in love after see my face? :)

Did you enjoy this post? Why not leave a comment below and continue the conversation, or subscribe to my feed and get articles like this delivered automatically to your feed reader.
Please notice that comment or question submitted should match the topic. Otherwise, we will delete that comment or question :!:

24 Comments
  1. Apakah ada software khusus untuk pembuatan gambar 3D?

    • Ya kalo aku sih punya software khusus buatanku sendiri :) tuh, gambar-gambar itu kan aku buat pake software itu. ga tau kalo yang lain ada apa enggak.

  2. keren tuh gambarnya……….

  3. sangat bagus terima kasih atas ilmunya.sekali lagi terima kasih.

  4. Minta software 3d nya donk tolong ..

    • coba donlot di sini tp ga ada keterangan makenya ya, coba2 sendiri ato bingung sendiri aja :D

    • wew .. tq yha ..

    • PUSINK GAN ..

      haha ..
      ada software lain gak untuk pembuatan gambar 3 dimensi ..
      misalnya jika dilihat dari bawah nanti gambarnya berubah atau semacamnya ??

    • yg aku punya ya cuma itu, yg satunya untuk buat gambar 3 D setelah punya model dan kulit (gambar yg bisa di-tile), yg satunya untuk bikin gambar tile. nah yg untuk bikin model sendiri belum ada :D

  5. nyong gawekna….

  6. bagus bangt mas,tp g ngerti mas.ho3.iqnya pas2an.oia mas brrti kita bisa buat nama kita jg dunk.ajarin dunk mas.ho3.bisa ngobrol lebih lnjut YM/facebook saya noivan061187@yahoo.com

  7. saya algi pngn buat semua yg gambar yg berrti dalm bntuk yg beda(3D)oia mas saya tinggal di jakarta 021-93584919.tlng balas.tq

    • Hampir semua bentuk bisa kita buat gambar 3D. Yg penting kita mampu membuat modelnya. Untuk model tulisan bisa dibuat seperti membuat tulisan biasa saja. Perhatikan bahwa warna semakin hitam akan diterjemahkan sebagai jarak yg semakin dekat dg mata. Jadi jika latar belakang putih dan tulisan hitam, maka kita akan mendapatkan tulisan tersebut terlihat lebih dekat ketimbang latar belakang. Akan tetapi hasilnya akan terlihat hanya sebagai tulisan timbul yg kaku.
      Untuk memperhalus model tulisan tersebut, bisa kita lakukan seperti teknik memperhalus gambar. Yaitu dengan mebuat nilai pixel menjadi nilai rata2 pixel tersebut dan pixel2 di sekelilingnya.

  8. Seletah memperhatikan Artikel Kang Sulhan tentang Gambar 3 Dimensi saya kok jadi kepingin bisa buat sendiri, turunkan ya Kang Ilmunya

  9. Salam kenal,
    numpang sharing
    saya punya tutorial pembuatan gambar 3 dimensi, komputer maupun non komputer, lengkap disertai software2 yg diperlukan.
    silahkan berkunjung ke:
    http://genghiskhun.com/download

  10. Cara itu cuma buat yang udah mahir, sedangkan saya baru belajar. Saya pengen buat gambar 3D untuk http://frima378.blogspot.com/

  11. boleh minta tolong dibuatin gamb 3D rumah saya ga ?

    • Bagian tersulit dari membuat gambar 3D adalah bagian membuat model gambarnya, yaitu menentukan jarak2 pada setiap pixelnya. Asalkan rizal menyediakan model gambar rumah tersebut, dengan senang hati sy akan mengubahnya menjadi gambar 3D :D

  12. jan guilani foto ne

  13. bagaimana sih cara membuat buku cerita 3 dimensi untuk anak usia dini,,,,,,,,,,,, terima kasih

  14. ya sy memang sering melihat gambar 3D, tp nd nyangka kl teknik bikinya spt itu

  15. kasih tutornya sih kang..

  16. dapet sech “gambar” nya, tapi koq dibagian atasnya (pas cekungan ke dalam) yang sebelah kiri agak sedikit lebih kecil kalo dibandingkan dengan yang kanan yach…

  17. bagus2….gimana buatnya mash bingung….tapi kalo liahatnya udah bisa…

Leave a comment

Before making a comment, make sure you have read the previous comments. Do not make the questions have been asked. Note also the links in the article. Take a look at those links before you create the questions, as it may be an explanation of your questions have been answered in that link.

Comments that do not follow these rules will be deleted!

(required)

(required)



− 5 = four

Notify me of followup comments via e-mail. You can also subscribe without commenting.